لوله فلکسیبل

کاری از آلتا الکتریک

مقدمه :

این را بدانید و آگاه باشید که استفاده از کابل ها و سیم ها برای ساختمان سازی و پروژه های عمرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین باید از آن ها در برابر خوردگی ، رطوبت و آسیب های جدی جلوگیری کرد. به همین منظور باید از ابزارآلات مخصوص این کار استفاده کرد. حال یکی از ابزارآلات مورد استفاده برای این کار ، لوله های فلکسیبل یا همان لوله ی خرطومی روکشدار می باشد. حال شاید سوال پیش آید که لوله فلکسیبل چیست و چه کاربردی دارد ؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال ما اطلاعاتی را در این مقاله در اختیار شما قرار می دهیم تا درباره ی لوله ی فلکسیبل و کاربرد آن اطلاعات لازم را کسب کنید. با ما همراه باشید.

امروزه لوله فلکسیبل به دلیل داشتن ویژگی های ذکر شده بسیار مورد استقبال قرار گرفته و توانسته جایگزین مناسبی برای کانال های گالوانیزه شود. به دلیل اینکه لایه میانی این لوله از عایق پلی اتیلن ساخته شده ، وجود این ماده باعث ورود و خروج حرارت شده و به این ترتیب از وقوع آتش سوزی کابل جلوگیری می کند.

لوله فلکسیبل عایقدار یا روکشدار

بیشتر در محیط های بیرونی و باز و همچنین در محیط هایی که دارای رطوبت ، نم و حرارت بسیار بالا باشد ، استفاده می شود. لوله فلکسی روکشدار یا عایقدار به دلیل اینکه روکش آن پی وی سی است ، خاصیت خود خاموش شوندگی دارد و باعث جلوگیری از آتش سوزی کابل می شود. هر یک از لوله های فلکسی روکشدار دارای انواع گوناگونی هستند که کاربرد های بسیار زیادی دارند که در مطلب زیر به آن ها اشاره می کنیم.

کلیات

لوله ی فلکسیبل چیست ؟

لوله های فلکسیبل که نام دیگر آن ها لوله خرطومی روکشدار فلزی است ، یک لوله فلزی با سطح مقطع گرد هستند. که برای محافظت و مراقبت از سیم ها و کابل ها در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند. در تعریف ساده تر لوله های فلکسیبل لوله هایی بلند ، انعطاف پذیر و سبک وزن هستند که از آسیب رسیدن به کابل ها جلوگیری می کنند. این لوله ها معمولا به رنگ مشکی موجود می باشند و برخی از مدل های آن نیز به رنگ سفید می باشند. از جمله موارد استفاده از لوله های فلکسیبل :

برای کلیه تأسیسات الکتریکی دارای محیط های مرطوب و گرد و غبار ، سیستم های روشنایی ، تابلوهای برق ، محافظت فیبرنوری ، سیستم های تهویه مطبوع ، خطوط انتقال داده ، کف وسقف های کاذب ، سیستم های نظارت تصویری و دوربین های مداربسته و کاربردهای زیرزمینی درشرایط آب و هوایی مرطوب و پر گرد و غبار می باشد.

لوله‌های فلکسیبل یا خرطومی روکشدار

به شکل لوله بوده و از سیم فلزی که در پلاستیک بادوام پوشانده شده است ، ساخته می شود. تولید کنندگان سپس لوله را در عایق فایبرگلاس می پوشانند. از این نوع لوله خرطومی روکشدار در فضاهای محدود که در آن لوله‌های گالوانیزه امکان نصب ندارند استفاده می‌شود. همچنین به دلیل این که در ساخت لوله فلکسیبل از مواد اولیه ارزان استفاده می‌شود ، بنابراین گزینه‌ای ارزان تر است.

لوله فلکسیبل برای محافظت از کابل های برق و شبکه و تلفن در بسته بندی 25 متری تشکیل شده از لایه داخلی فلزی گالوانیزه و روکش عایق لاستیکی با استاندارد ایزو و سرت می باشد که برای محافظت از انواع کابل ها (شبکه ، تلفن ، دوربین مداربسته ، برق …) از نور خورشید ، بارندگی ها و آسیب های فیزیکی و همچنین جوندگی حیوانات موزی استفاده می شود.

لوله ی فلکسیبل و اهمیت آن

الکتریسیته امروزه به بخشی جدا نشدنی از خانه ها و دفاتر تبدیل شده است. زیرا برق و الکتریسیته یک نیاز مشترک و اجتناب ناپذیر برای زندگی راحت و همراه با آسایش است. حال برای استفاده کردن از برق و الکتریسیته نیازمند کابل کشی درون ساختمان ها برای انتقال برق به نقاط مختلف هستیم. به همین منظور بسیار حیاتی است که بتوانیم از صحت و سلامت کابل ها و سیم های ساختمانی اطمینان کافی را حاصل کنیم. به همین منظور باید از ابزارآلاتی نظیر لوله های فلکسیبل استفاده کنیم تا از هرگونه آسیب نظیر گرمای شدید ، رطوبت و حتی خوردگی که ممکن است کابل ها و سیم ها را تهدید کند جلوگیری به عمل آوریم.

دلایل استفاده از لوله فلکسیبل

دارای طول عمر بالا و همچنین انعطاف پذیری بالا ، برخورداری از مقاومت بالا در برابر محیط های اسیدی و قلیایی و قابلیت تحمل فشار بالا ، تخلیه ی خودکار الکتریسیته ی ساکن و آسان و ساده بودن نصب و راه اندازی آن ها ، مقاومت در برابر کشش و چرخش بالای لوله هنگام نصب و همچنین محافظت از سیم ها و کابل ها در برابر اشعه های مضر خورشید ، دارا بودن وزن کم و دفع رطوبت ، مقاومت در برابر ضربه ، فشار ناشی از لوله کشی و کابل کشی در مسافت های طولانی.

انواع لوله ی فلکسیبل یا لوله خرطومی روکشدار

لوله فلکسیبل روکشدار

برای لوله های فلکسیبل روکشدار معمولا از روکش پلاستیکی PVC استفاده می کنند که در نصب دوربین های مدار بسته بسیار رایج می باشند. از مزیت های استفاده از لوله های فلکسی PVC می توان به قیمت مقرون به صرفه و همچنین محافظت در برابر رطوبت و آب اشاره نمود. معمولا هنگامی که قرار است کابل ها در زیر زمین نصب شوند لوله های فلکسی روکشدار بهترین گزینه برای مهندسین و طراحان می باشد.

لوله فلکسیبل بدون روکش

همان طور که از اسم آن پیداست این دسته از لوله های محافظتی از روکش PVC استفاده نمی کنند. به همین منظور میزان مقاومت آن ها در برابر آسیب های بیرونی کمتر است. به همین دلیل از لوله های فلکسیبل بدون روکش معمولا در محیط های داخلی استفاده می کنند. اندازه لوله های فلکسی را بر اساس قطر مقطع آن ها می سنجند. این را هم بدانید ، خیلی مهم است که متناسب با نوع پروژه و اندازه و وزن کابل ها سایز لوله فلکسی را انتخاب کنید. همچنین برای بستن این لوله ها به دیوار می توان از بست های مناسب با توجه به سایز لوله استفاده کرد. و اینکه لوله ها توان محدودی در مقابل فشار فیزیکی دارند بنابراین در محیط هایی که نیاز به تحمل فشار یا ضربات فیزیکی می باشد باید از لوله فلزی برای محافظت از کابل ها استفاده شود.

لوله خرطومی فلکسیبل

در دو نوع روکشدار و بدون روکش و در سایزهای ۱۰۰ ، ۷۵ ، ۶۳ ، ۵۲ ، ۴۸ ، ۴۲ ، ۳۶ ، ۲۹ ، ۲۵ ، ۲۱ ،۱۶ ، ۱۳ ، ۱۱ ، ۹ تولید و به بازار عرضه می گردند و جهت لوله کشی برق ساختمان ، برق صنعتی ، کابل کشی دوربین مدار بسته و … مورد استفاده قرار می گیرد. لوله خرطومی فلزی در انواع استیل ، گالوانیزه و سیلیس تولید می گردند. از جمله مزایای لوله خرطومی فلزی می توان به : انعطاف بالا نسبت به سایر لوله ها اتصالات آسان و در دسترس ( گلند و …) اشاره نمود.

مزیت استفاده از لوله فلکسیبل

بی شک استفاده از لوله های فلکسیبل دارای یک سری از مزیت ها و فواید می باشد که شما می توانید به راحتی قبل از خرید مورد نظرتان ، راجع به این مزیت ها اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید. از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های استفاده از لوله های فلکسیبل می توان به مواردی از جمله زیر اشاره کرد :

  • دارای سطح داخلی صیقلی و صاف
  • دارای انعطاف پذیری بالا
  • داشتن بدنه آلومینیومی و پلی اتیلن
  • داشتن عمر مفید طولانی بسیار بالا
  • دارای وزن بسیار سبک و قابل حمل
  • دارای مقاومت بسیار زیاد

پایان